برج خنک کننده آبی چیست، چه کاری انجام می دهد؟

برج خنک کننده آبی؟ بله تعبیر درستی است برای این سازه؛ چرا که بیشترین هدف به کارگیری برج خنک کننده خنک سازی سیالی به نام آب است که در مدار بسیار از تاسیسات صنعتی در گردش و  بعد از طی چرخه ای گرم می شود. برای افزایش راندمان تجهیزات صنعتی باید این سیال خنک سازی و به تجهیزات صنعتی تزریق گردد. البته که گاها از برج خنک کننده برای خنک سازی برخی از سیالات دیگر از جمله برخی از روغن ها نیز استفاده می گردد. برج خنک کننده آبی یک دستگاه حذف حرارت است که مقداری از آب گرم خروجی از سیستم را با تبخیر آن و پرتاب آن به اتمسفر خنک می کند و قسمت باقیمانده را که به دمای لازم رسیده است در مخزن زیر برای استفاده در تاسیسات جمع و دخیره سازی می کند.

برج خنک کننده برای به دست آوردن آب سرد در واحد چگالنده (کندانسور) تاسیسات صنعتی و سیستم های HVAC از هر بخش استفاده می شود. در زبان انگلیسی به برج خنک کننده، کولینگ تاور( cooling tower) گفته می شود. برج خنک کننده سازه ای از نظر مهندسی بسیار پیچیده و فنی می باشد که برای رسیدن به دمای مدنظر نظر خنک سازی سایل بایستی از معادلات مهندسی حساب شده استفاده نمود. گروه صنعتی مهتاب گستر با بهره گیری از دانش مهندسیان مکانیک و شیمی و مهندسی کامپیوتر یکی از بهترین طراحان و تولید کنندگان انواع برج خنک کننده در ایران به شمار می رود. به این تیم برای خرید برج خنک کننده پربازده اعتماد نمایید.

انواع برج خنک کننده آبی:

الف. انواع برج خنک کننده آبی با توجه به چرخه کار

برج خنک کننده ضد جریان

برج خنک کننده جریان متقاطع

1. برج خنک کننده ضد جریان

در برج خنک کننده ضد جریان، هوا از پایین به بالا حرکت می کند در حالی که آب از بالا به پایین بر روی پکینگ ها جریان می یابد. آنها ارجح ترین و پر فروش ترین برج های خنک کننده امروزی هستند.

برج خنک کننده ضد جریان در دو مدل وجود دارد:

برج خنک کننده کشش القایی: فن آنها در بالا قرار دارد. خنک کاری با کشیدن هوا به سمت بالا از دریچه های هوای جانبی با کمک فن در بالا انجام می شود.

برج خنک کننده کشش اجباری: فن ها در کنار سازه هستند، خنک کاری با فشار دادن هوا از پایین به سمت بالا با کمک فن تامین می شود.

2. برج خنک کننده جریان متقابل:

در برج خنک کننده جریان متقاطع، جریان هوا به صورت افقی یا مورب است، زیرا آب از بالا به پایین روی پکینگ پایین می آید. در برج های جریان متقاطع انواعی از رانش اجباری و کشش اجباری وجود دارد.

ب. انواع برج خنک کننده  بر حسب نوع خنک کننده و واحد چگالنده

1. برج خنک کننده مدار باز

در چرخه‌های باز، آب خنک‌کننده مستقیماً روی سطوح پکینگ برج اسپری می‌شود، بنابراین خنک‌سازی در بالاترین بازده حاصل می‌شود. چون آب با محیط در تماس است، البته که احتمال آلودگی در آب وجود دارد.

2. برج خنک کننده مدار بسته

در برج مدار بسته، آب خنک کننده در کویل های فلزی (مبدل حرارتی) داخل برج به گردش در می آید. آب موجود در مبدل حرارتی به طور غیر مستقیم از سطح بیرونی لوله توسط هوای سرد و آب گردشی برج خنک می شود. در این نوع برج‌ها، آب خنک‌کننده همیشه تمیز می‌ماند زیرا با محیط تماس پیدا نمی‌کند. خنک کننده غیر مستقیم راندمان برج را کاهش می دهد.

کجا از برج خنک کننده آبی استفاده می شود؟

برج های خنک کننده آبی برای خنک کردن آب در هر بخش که آب گرم تولید می شود استفاده می شود. مثلا؛

تاسیسات تولید مواد غذایی، شیر؛ کارخانه های تولید ماست، پنیر، روغن، شکلات، بیسکویت، کارخانه های قند، رب گوجه فرنگی.

گیاهان شیمیایی، گیاهان رنگ

کارخانه های سیمان

ریخته گری، کارخانه های نورد، کارخانه های فولاد

کارخانه های آلومینیوم و آهن و فولاد

کارخانه های سیم کشی و کابل کشی

امکانات تولید پلاستیک، بسته بندی، کاغذ

خودرو و زیر صنعت

سیستم های HVAC؛ مراکز خرید، اقامتگاه ها، هتل ها، بیمارستان های دارای چیلرهای خنک کننده آبی

تاسیسات تولید کالاهای برقی

کارخانه های نساجی

نیروگاه های تولید برق، نیروگاه های زیست توده، نیروگاه های پسماند، نیروگاه های برق آبی و حرارتی

همانطور که در بالا مشاهده شد، برج های خنک کننده آبی را می توان در بسیاری از بخش ها استفاده کرد.

در ادامه حتما اطلاعات بیشتر در ارتباط با برج خنک کننده آبی برای شما ارائه خواهیم نمود و مطالب خود را به روز رسانی خواهیم کرد. منبع جامع دیگر در باب برج خنک کننده آبی، وب سایت مهتاب گستر می باشد. می توانید به وب سایت ما مراجعه نمایید و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.