مهتاب گستر را برای چیلر هوا و آب خنک انتخاب کنید:

واحدهای چیلر هوا خنک و آب خنک که گرمای موجود را از یک منبع گرفته و به منبع دیگری هدایت می کنند نیز با بیان سیستم خنک کننده تزریقی تعریف می شوند.

چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک چگونه کار می کند؟

سیستم های خنک کننده تحت عنوان چیلر از کندانسور، شیر انبساط، کمپرسور و اواپراتور تشکیل شده است. گاز گرم شده و محبوس شده در کمپرسور در کندانسور خنک می شود. پس از عبور گاز از شیر انبساط، گاز به مایع تبدیل می شود که دمای آن کاهش می یابد. پس از عبور از اواپراتور، حرارت مایع مورد نظر برای خنک شدن گرفته شده و زمانی که به عنوان گاز به کمپرسور می رسد، مجدداً فشرده می شود. سیستم چیلر از نظر نوع کندانسور به دو دسته تقسیم می شود:

ü     چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک

چیلر هوا خنک:

در چیلر هوا خنک مبرد گازی فشرده شده در کمپرسور به سمت کندانسور هدایت می شود. سپس فن ها وارد می شوند. جریان هوا در سیم پیچ فراهم شده و انتقال حرارت محقق می شود. گرمای بالای مبرد گاز به هوا منتقل می شود.

چیلر آب خنک:

سیستم کار چیلر آب خنک بسیار شبیه به سیستم کار چیلر هوا خنک است. فقط در فاز خنک‌کننده گاز، مبدل‌های حرارتی مبتنی بر آب به جای کویل‌های خنک‌شونده با هوا وارد عمل می‌شوند.

اگر می‌خواهید کیفیت سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری، کولر پانلی، تهویه مطبوع پانلی با یونیت خارجی، کولرهای پنلی نوع آب، سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت فردی، سیستم‌های تهویه مطبوع اسپلیت تجاری و بسیاری از سیستم‌های دیگر را ببینید و تجربه کنید، می‌توانید با شرکت مهتاب گستر تماس بگیرید.

چیلر چیست؟

چیلر در ساده ترین تعریف خود یک سیستم خنک کننده با ظرفیت بالا است که خنک کننده آب در گردش در تاسیسات را فراهم می کند. اصل کار چیلر با سیکل خنک کننده ای که ما می شناسیم فرقی نمی کند، تفاوت آن با سایر سیستم های خنک کننده این است که ماده خنک شده آب است، آنها با توجه به مناطق استفاده خود انواع مختلفی دارند. چهار عنصر اساسی وجود دارد که چرخه خنک کننده را در چیلر ایجاد می کند:

ü     کمپرسور

ü     کندانسور

ü     شیر انبساط

ü     اواپراتور

علاوه بر اینها، پمپ سیرکولاسیون که گردش آب در سیستم را تضمین می کند، سیستم اتوماسیون که کنترل خودکار سیستم را فراهم می کند و تجهیزات ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

اگر بخواهیم اصل کار چیلر را توضیح دهیم به طور خلاصه به صورت زیر اتفاق می افتد:

مبرد ارسالی از اواپراتور توسط کمپرسور فشرده شده و دما و فشار آن افزایش می یابد. مبرد با افزایش فشار و دما به کندانسور منتقل می شود. بسته به نوع کندانسور، گرمای مبرد به آب یا هوا منتقل می شود. در این مرحله مبرد مایع شده از شیر انبساط عبور کرده، دچار تغییر دما شده و خنک می شود. در اینجا مبرد سرد به اواپراتور می آید که آخرین عنصر چرخه است. با انتقال حرارت آن به آب توسط مبدل حرارتی واقع در اینجا، آب خنک می شود. آب سرد شده با کمک پمپ هیدرولیک به سیستم ارسال می شود و چرخه خنک کننده به این ترتیب ادامه می یابد.

به لطف فن های موجود در کندانسور در چیلرهای هوا خنک، مبرد توسط هوا خنک می شود و انتقال حرارت محقق می شود. چیلرهای هوا خنک به دلیل ساختاری که دارند باید در فضای باز نصب شوند. محل نصب دستگاه چیلر باید برای جریان مداوم هوای تازه باز باشد و در مواردی که نیاز به نصب چند دستگاه است فاصله بین دستگاه ها حفظ شود. از جمله دلایل ترجیح چیلرهای هوا خنک، به حداقل رساندن مصرف آب و رفع نیاز کاربر با دستگاه پکیج است.

تفاوت چیلر هوا خنک این است که مبرد داغ موجود در مدار کندانسور را با استفاده از آب خنک می کند. برای خنک سازی گاز از مبدل های حرارتی نوع لوله ای یا صفحه ای به جای کویل های هوا خنک استفاده می شود. برای اینکه این اتفاق بیفتد، نیاز به یک منبع دائمی آب دارد. معمولا منبع مورد استفاده برای نیاز آب برج خنک کننده است. با این حال، این منبع همچنین می تواند به عنوان رودخانه یا دریا با توجه به مناطق استفاده آن متنوع شود. به دلیل ساختاری که دارد ابعاد آن کوچکتر است و نیازی به قرار دادن آن در فضای باز نیست، بنابراین می توان به راحتی در محیط های داخلی و اتاق های مکانیکی از آن استفاده کرد.

مناطق استفاده از چیلرها:

چیلرها ترجیح داده شده ترین سیستم ها در مناطق صنعتی هستند. اینها به طور گسترده در تمام سیستم هایی که به آب خنک کننده نیاز است استفاده می شوند. ادارات، مراکز خرید، مراکز تجاری، اقامتگاه ها، بیمارستان ها و ... که با تهویه خنک می شوند در ابتدای پرکاربردترین مکان ها هستند. همچنین به طور گسترده در بسیاری از کارخانه ها و تأسیسات فرآیند تولید که در آن به آب سرد نیاز است استفاده می شود.

انواع مبرد مورد استفاده و پرکاربرد در سیستم های تهویه مطبوع عبارتند از:

R134a (HFC)

R-407C (HFC)

R-410A (HFC)

R-22 (HCFC)

 

R-404A (HFC)

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.